13 Δεκεμβρίου 2008

«Φακελάκια» και στα Πανεπιστήμια με στόχο τους μαθητές με ειδικές ανάγκες

Η ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΠΥΛΩΝ

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Λίγες μόνο μέρες μετά την ψήφιση του νόμου 3699/2008 για την ειδική αγωγή, επεκτείνεται με το χειρότερο τρόπο η ιδιωτικοποίηση του χώρου της ειδικής εκπαίδευσης, με τη σφραγίδα ενός νόμου (Ν3699/2008), ο οποίος μετατρέπει με τον πιο κυνικό και αγοραίο τρόπο τα Πανεπιστήμια της χώρας, σε χώρους εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης της γνώσης, και εκμεταλλεύεται την ελπίδα χιλιάδων εκπαιδευτικών για εργασία. Αυτό που στην ουσία «παρέχεται» είναι ειδικεύσεις πρόχειρες και γρήγορες που προωθούν την ιδιωτικοποίηση και την εμπορευματοποίηση της γνώσης και της ελπίδας για εργασία. Η πρακτική αυτή αποτελεί την αποθέωση του της λογικής της αγοράς, με φορείς τα ίδια τα δημόσια πανεπιστήμια και θύματα τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Τρία πανεπιστήμια μέχρι σήμερα διοργανώνουν Σεμινάρια «εξειδίκευσης» 400 και πάνω ωρών, «εκμεταλλευόμενα» το νέο νόμο, ο οποίος με μια πιστοποίηση 400 ωρών, χορηγεί Πιστοποιητικό Εξειδίκευσης και παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα για τοποθέτηση εκπαιδευτικού ως αναπληρωτή ή με απόσπαση /μετάθεση σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (Το Υπ.Ε.Π.Θ. κυκλοφορούσε σχετικά σχέδια νόμου στα οποία υπήρχε αυτή η πρόβλεψη των 400 ωρών τα τελευταία 2-3 χρόνια).

Τα πανεπιστήμια αυτά είναι:

1. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (Τμήμα Κοινωνικής & Εκπαιδευτικής Πολιτικής με κατεύθυνση την Ειδική Αγωγή) μέσω της Εταιρείας Αξιοποίησης & Διαχείρισης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου και της εμπλοκής κάποιων μελών ΔΕΠ. Δίδακτρα : 3.500 ευρώ.

2. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, (Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής – Βόλος) μέσω της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και της εμπλοκής του μεγαλύτερου μέρους των μελών ΔΕΠ. Δίδακτρα : 1900 ευρώ.

3. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών - Φλώρινα), απευθείας, δίχως ακόμα και την τυπική κάλυψη κάποιου φορέα. Είναι άγνωστο ακόμα ποιοι εμπλέκονται πέρα των δύο υπευθύνων. Δίδακτρα : 2500 ευρώ. Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η στάση του Πανεπιστημίου αυτού, αφού δεν έχει ανακοινώσει ούτε πρόγραμμα σπουδών και μαθήματα, ούτε διδάσκοντες, ούτε καν κανονισμό σπουδών. Τα δίδακτρα είναι 2500 ευρώ το «κεφάλι», τα τμήματα είναι μικτά των 50 ατόμων από όλες τις ειδικότητες (εκπαιδευτικοί προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, εργοθεραπευτές, βρεφονηπιοκόμοι, φοιτητές!, γονείς!!!) και εκ των δυο υπευθύνων η μία είναι ιστορικός χωρίς καμιά εξειδίκευση στην ειδική αγωγή !!!. Το δελτίο τύπου σε γνωστή ιστοσελίδα του διαδικτύου πληροφορεί ότι στα υποτιθέμενα Σεμινάρια Εξειδίκευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών που θα προσφέρουν βιωματική γνώση και όχι στείρα θεωρία θα συνωστίζονται έως 50 άτομα ανά τμήμα. Γερές μπίζνες δηλαδή 2500 Χ 50 = 125.000 ευρώ το τμήμα!!!, όταν για ένα μεταπτυχιακό τμήμα στα παιδαγωγικά τμήματα με δύο έτη δίνεται μια κρατική επιχορήγηση συνήθως 20.000 -30.000 ευρώ.

4. Πανεπιστήμιο Αιγαίου με 1700 ευρώ δίδακτρα.

Τα συγκεκριμένα σεμινάρια, πέραν όλων των άλλων, λειτουργούν δίχως προεδρικά διατάγματα, δεν έχουν κανονισμό που να προβλέπει προγράμματα και όριο συμμετεχόντων, και δεν υπόκεινται στον έλεγχο των Γενικών Συνελεύσεων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων. Με λίγα λόγια είναι παραμάγαζα που μιμούνται τα χειρότερα ΙΕΚ.

Αυτό που αναδεικνύεται από τη συγκεκριμένη πρακτική των εν λόγω Πανεπιστημίων είναι ότι αυτά κάνουν «πλουσιοπάροχες» εκπτώσεις στο δημόσιο χαρακτήρα τους και ταυτόχρονα ανοίγουν το δρόμο για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο επαγγελματικός κυνισμός της αγοράς και της ιδιωτικοποίησης δεν έχει όρια, όταν επιμορφωτές και επιμορφούμενοι θα εμπλακούν σε μια επιμόρφωση της πλάκας από τη μια και της ημι-μάθειας από την άλλη, της εξαγοράς διπλωμάτων από τη μια και της «αρπαχτής» από την άλλη. Ο κυνισμός αυτός μοιραία θα αποβεί σε βάρος των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Όταν από αυτά τα ταχύρρυθμα παρα-προγράμματα τύπου ΙΕΚ, που δεν έχουν τα αναγκαία επιστημονικά εχέγγυα (κραυγαλέα είναι η περίπτωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας), θα βγαίνουν εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, τότε αλίμονο στα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η επιμόρφωση της πλάκας γρήγορα και άμεσα θα μεταβιβαστεί πάνω στις πλάτες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το ζήτημα υπερβαίνει ακόμη και το πεδίο της ειδικής Αγωγής, αφού αν αυτά τα σεμινάρια νομιμοποιηθούν στην πράξη, ανοίγουν οι ασκοί του Αιόλου για όλα τα πανεπιστημιακά Τμήματα, ώστε να στήνονται ιδιωτικά «μαγαζάκια» στο εσωτερικό τους, τα οποία επί πληρωμή θα χορηγούν εξειδικεύσεις και επαγγελματικές πιστοποιήσεις σε βάρος των Δημόσιων πανεπιστημίων και των πτυχίων που χορηγούν τόσο στις βασικές σπουδές , όσο και στις μεταπτυχιακές.

Είναι φανερό ότι όλο το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να υψώσει μέτωπο αντίστασης στις πρακτικές μορφές που παίρνει η ιδιωτικοποίηση της γνώσης και των πανεπιστημίων. Απέναντί μας έχουμε ένα ακόμη βήμα για τη συνολική αναδιάρθρωση της Παιδείας και της αντιστοίχησής της με τις δομικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στο χώρο της εργασίας. Πλήρης υποβάθμιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχίων, από τη μια, και από την άλλη ασταθή και κομματιασμένα πιστοποιητικά εξειδίκευσης και κατάρτισης για όσους μπορούν να πληρώσουν την εξαγορά τέτοιων προσωρινών ειδικεύσεων. Το δικαίωμα στη γνώση για όλους μετατρέπεται σε καταρτισιμότητα για αυτούς που μπορούν. Το δικαίωμα στη σταθερή εργασία για όλους μετατρέπεται σε απασχολησιμότητα με βάση τις ανάγκες της αγοράς.

Είναι φανερό ότι τόσο στο επίπεδο της μεθόδευσης και οργάνωσης των σεμιναρίων αυτών, όσο και στο επίπεδο του περιεχομένου και της κατεύθυνσής τους υπάρχει σοβαρό ζήτημα στη νομιμοποίησή τους και σαφώς υπάρχει πολιτικό ζήτημα για το ρόλο και τις προοπτικές τους.

Απέναντι σε αυτή την κατάσταση απαιτούμε:

Να καταργηθεί ο Ν. 3699/2008.

Να ανασταλεί η λειτουργία όλων των 400ωρων Προγραμμάτων Εξειδίκευσης τώρα!

Να ανοίξει ο δρόμος για τη μετεκπαίδευση όλων των εκπαιδευτικών, όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων (εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, σχολικοί νοσηλευτές, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, και ειδικό βοηθητικό προσωπικό ) στα διδασκαλεία της χώρας, με αυξημένο αριθμό εκπαιδευόμενων για να καλυφτούν οι ανάγκες στην ειδική αγωγή.

Καλούμε τη ΔΟΕ να πάρει άμεσα θέση και να καταγγείλει τις μεθοδεύσεις που γίνονται για τη δημιουργία των ιδιωτικών παραμάγαζων μέσα στα ΑΕΙ. Να ζητήσει άμεσα πλήρη ενημέρωση από τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια για την οργάνωση και το περιεχόμενο των προγραμμάτων αυτών. Να σταματήσει κάθε διαδικασία νομιμοποίησης των εξειδικεύσεων – επιμορφώσεων που οδηγούν σε κατάρτιση τύπου ΙΕΚ. Να ενημερώσει όλους τους εκπαιδευτικούς και να προχωρήσει άμεσα σε συντονισμό της δράσης της με όλα τα μέρη του εκπαιδευτικού κινήματος. Να προχωρήσει άμεσα σε παράσταση στη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του ΥΠΕΠΘ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: