ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ
ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑ 2008 - 2011
ΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΡΑΕΤΙΑ 2008 - 2011
ο τελευταίος … των δασκάλων !
ΕΡΕΥΝΑ του Χρήστου Κάτσικα
Τελειώνουν κάθε χρόνο τις σχολές τους κατά μέσο όρο περίπου 1.500 και διορίζονται κατά μέσο όρο 2.000. Άλλες 3,5 – 4.000 απαιτούνται ετησίως ως αναπληρωτές. Μιλάμε για το πλέον περιζήτητο επάγγελμα σήμερα στην Ελλάδα, τους δασκάλους, που η ταχύτητα απορρόφησης τους από τη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση εκπαίδευση είναι αστρονομική: Πρόσληψη εντός ολίγων εβδομάδων!
Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι οι 280 απόφοιτοι του Παιδαγωγικού Θεσσαλονίκης, που ορκίστηκαν το περασμένο καλοκαίρι, εργάζονται στο σύνολό τους στα δημόσια σχολεία, ενώ οι τέσσερις τελευταίοι πτυχιούχοι του Παιδαγωγικού Φλώρινας, μία μέρα μετά την ορκωμοσία τους, μπήκαν σε σχολικές τάξεις για να διδάξουν.
Όσο κι αν ηχεί παράξενα στο τοπίο της μεγάλης ανεργίας των πτυχιούχων ΑΕΙ-ΤΕΙ και ιδιαίτερα των πτυχιούχων καθηγητικών σχολών (φιλόλογοι, Φυσικοί, Μαθηματικοί, Γυμναστές κλπ) τη φετινή σχολική χρονιά δημιουργήθηκε μεγάλο έλλειμμα δασκάλων! Το γεγονός παραδέχθηκε ο Υφυπουργός Παιδείας Ανδρέας Λυκουρέντζος στις 11 Φεβρουαρίου στη Βουλή απαντώντας σε επερώτηση Βουλευτών για τα κενά στα σχολεία που δεν καλύπτονται μεσούσης της σχολικής χρονιάς. «Δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί διαθέσιμοι για να προσληφθούν ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι. Εξαντλήσαμε όλες τις δυνατότητες. Προσελήφθησαν μέχρι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι υπηρετούσαν μέχρι για κάποιες ημέρες ή εβδομάδες ακόμα τη θητεία τους. Προσελήφθησαν απόφοιτοι των Παιδαγωγικών Τμημάτων, οι οποίοι ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους τον Σεπτέμβριο μήνα… Υπάρχει αντικειμενική δυσκολία. Αν έχετε να μας προτείνετε, έναν ή μία δασκάλα, ευχαρίστως αύριο να εξασφαλίσουμε την πίστωση, για να γίνει η πρόσληψη».
Στον τελευταίο διαγωνισμό των εκπαιδευτικών (2007) σε κάθε μια προσφερόμενη θέση εισακτέου αντιστοιχούσαν λιγότερο από 1,3 δάσκαλοι ενώ την ίδια ώρα η αναλογία για τους φιλόλογους ήταν 1:17, για τους γυμναστές 1: 83, για τους θεολόγους 1: 32, για τους Φυσικούς 1: 10 κλπ. (πίνακας 1)
Για τα επόμενα τέσσερα χρόνια (2008 -2111) ο αριθμός των δασκάλων που θα βγαίνουν από τα εννιά Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης θα κυμαίνεται στους 1500. Την ίδια περίοδο το ΥΠΕΠΘ αναμένεται να διορίζει κατά μέσο όρο ετησίως 2.000 μόνιμους δασκάλους και να προσλαμβάνει πάνω από 3.500 αναπληρωτές. Αυτό φανερώνει ότι τα προβλήματα έλλειψης δασκάλων τα οποία παρουσιάστηκαν φέτος και ανάγκασαν το ΥΠΕΠΘ να ανακαλέσει όλες τις αποσπάσεις, την επόμενη τετραετία θα ξεσπάσουν με μεγαλύτερη ένταση καθώς υπολογίζεται ότι θα λείπουν 2.000 δάσκαλοι!
ΑΠΟΓΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΒΑΣΕΙΣ
Οι πολύ καλές επαγγελματικές προοπτικές του επαγγέλματος του δασκάλου (παρά τις χαμηλές αποδοχές που είναι περίπου το 50% του μέσου όρου των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) έχουν πριμοδοτήσει, τα τελευταία χρόνια, τόσο τη στροφή χιλιάδων υποψηφίων προς τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης όσο και τις βάσεις εισαγωγής τους. Μια ματιά στον πίνακα 2 φανερώνει ότι από το 2002 μέχρι το 2007 όλα τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης δέχθηκαν υπερδιπλάσιο αριθμό πρώτων προτιμήσεων υποψηφίων ενώ τα τελευταία δυο χρόνια τα Παιδαγωγικά Τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης πήραν τα «σκήπτρα» στις πρώτες προτιμήσεις των υποψηφίων για όλα τα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κι έγιναν έτσι τα δημοφιλέστερα τμήματα. Παράλληλα μια ματιά στην εξέλιξη των βάσεων εισαγωγής φανερώνει ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουμε σταδιακή άνοδο των βάσεων κάθε χρόνο η οποία την περίοδο 2002-2007 φτάνει κατά μέσο όρο τα +4.000 μόρια!
Παράλληλα συνωστισμός υπάρχει και στις κατατακτήριες εξετάσεις των τμημάτων δασκάλων όπου χιλιάδες πτυχιούχοι άλλων Πανεπιστημιακών τμημάτων διαγωνίζονται για μια θέση στα Παιδαγωγικά τμήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι για 7 θέσεις σε Παιδαγωγικό τμήμα της περιφέρειας υπήρχαν 400 υποψήφιοι ενώ 1: 20 είναι η αντιστοιχία υποψηφίων - θέσεων στις κατατακτήριες εξετάσεις των Παιδαγωγικών τμημάτων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ ΤΩΝ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ ΘΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙ ΤΟ ΥΠΕΠΘ
Η τεράστια έλλειψη δασκάλων που παρατηρήθηκε στους διορισμούς τη χρονιά που πέρασε οδηγεί σε νέα αύξηση του αριθμού των εισακτέων στα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων. Το ΥΠΕΠΘ σχεδιάζει να αυξήσει τις θέσεις εισακτέων στα τμήματα Δασκάλων συνολικά πάνω από 10%, ωστόσο αντιμετωπίζει τις εύλογες αντιδράσεις πολλών τμημάτων στα οποία η συνεχής αύξηση των εισακτέων χωρίς την αντίστοιχη βελτίωση των υποδομών από τη μεριά του ΥΠΕΠΘ έχει δημιουργήσει ασφυξία. Σε πολλές περιπτώσεις τα αμφιθέατρα «πλημμυρίζουν» από κόσμο και οι φοιτητές αναγκάζονται να στέκονται όρθιοι ή να κρατούν σημειώσεις καθισμένοι στα σκαλοπάτια. Η μόνιμη δημόσια υποχρηματοδότηση όταν συνδέεται με συνεχή αύξηση των θέσεων εισακτέων υποβαθμίζει το επίπεδο σπουδών των φοιτητών και ρίχνει χτυπήματα κάτω από τη μέση στο δημόσιο χαρακτήρα των Πανεπιστημίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου